Het gebruik van neuromarketing voor een succesvolle website
Hoe lang duurt het voordat je weet of je op de juiste website zit? Een gemiddelde website bezoeker weet binnen 1,5 seconde of ze op de juiste website zitten. Daarom is het voor een bedrijf van cruciaal belang om een kwaliteitswebsite te hebben. Maar hoe zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven? door gebruik te maken van een aantal verschillende soorten neuromarketing.
Hoe definieer je neuromarketing precies?
Neuromarketing richt zich op het onderzoeken van hoe de hersenen en de consument reageren op marketingstimuli. Een belangrijke toepassing van neuromarketing is het gebruik van neurowetenschappelijke kennis om klanten te beïnvloeden. Volgens Gerald Zaltman, een professor aan de Harvard Business School, wordt 95% van de beslissingen die worden genomen met betrekking tot aankopen onbewust genomen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van bepaalde geluiden, kleuren en vormen die mensen onbewust aanzetten om een product of dienst te kopen. Er zijn meer manieren om klanten te beïnvloeden.
- Visuele content
Visuele inhoud is een van de belangrijkste stimuli voor het nemen van beslissingen. Zorg ervoor dat goede foto’s van de producten worden getoond om klanten te trekken. Bij het maken van foto’s van deze producten moet u rekening houden met: het product openbaar maken; het tonen van productspecificaties; het laten zien hoe het product werkt. Als je hierin investeert, spreek je de emoties van je klanten beter aan en zullen ze meer willen kopen.
- Maak gebruik van influencers
Ook wel bekend als influencer-marketing. Hierbij wordt de bekendheid van een persoon gebruikt om een bepaald product/dienst of merk te promoten. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de consumenten producten of diensten koopt, doordat ze zijn beïnvloed door de aanbeveling van een influencer. Dit wijst naar de sociale bewijskracht van Cialdini. Influencers beschikken over een bepaalde autoriteit waardoor ze betrouwbaar overkomen.
- Urgentie/schaarste
We weten allemaal dat er een enkel product op voorraad is. Consumenten worden gedreven om het product onmiddellijk te kopen als gevolg van dit of andere producten. Een countdown met korting werkt ook vaak. De consument wordt aangemoedigd hier gebruik van te maken, want als ze er nu niet van profiteren, zullen ze er later niet meer van kunnen profiteren. Er is een verbod op misleidende timers; daarom moet u de timer van uw website verwijderen zodra de aanbieding is geëindigd.
- Wees duidelijk over prijzen
Wees duidelijk of er BTW in de prijs zit en of er verzendkosten in rekening worden gebracht. Als dit niet eerder wordt gecommuniceerd en de aankoopprijs stijgt in het winkelmandje, wordt er waarschijnlijk twee keer nagedacht of het product wel wordt gekocht of niet. Dit kan leiden tot het verlaten van winkelwagentjes, oftewel verlies aan conversies. Zorg er daarom voor dat de totale prijs duidelijk gecommuniceerd wordt.
- Storytelling
Vertel een verhaal over je bedrijf, producten of diensten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe het bedrijf ontstaan is of het fabricageproces. Het vertellen van verhalen activeert het emotionele brein en zorgt voor meer verbinding en betrokkenheid met de consume.
- Feedback verzamelen
Bij het overwegen van producten wordt er vaak gekeken naar de mening van anderen over de producten, vooral als het om een duurder product gaat. Het is belangrijk dat je website is voorzien van beoordelingen van klanten om de consument meer te stimuleren om een product te kopen. Dit dient gelijk als sociale bewijskracht (social proof), consumenten zullen al snel denken: ‘Als anderen het product mooi vinden, dan zal daar vast een reden voor zijn. Laat ik het ook kopen!’.
- Psychologische prijzen
Het is slim om prijzen te eindigen met twee decimalen, of hele getallen te eindigen met twee 9’s. Dit geeft de consument de indruk dat hij/zij minder betaalt voor het product, waardoor het verlangen voor het kopen van het product weer vergroot wordt.
- Psychologische termen
Er zijn meerdere woorden die zeer aantrekkelijk kunnen zijn bij het overwegen van een product. Denk bijvoorbeeld aan ‘gratis’, ‘gratis verzending en retourneren’ of ‘tweede artikel gratis’. Bij gebruik van dit soort woorden, zullen meer consumenten gestimuleerd worden producten te kopen van je website.
Uit eerdere neuromarketingonderzoeken is gebleken dat het idee van kopen of betalen angst kan opwekken bij consumenten. Deze woorden kunnen vervangen worden met: ‘voeg toe aan winkelwagen’ of ‘ voeg toe aan mandje’.
Kortom, neuromarketing is een krachtige wetenschap om de betrokkenheid en interactie van consumenten op jouw website te vergroten. Het begrijpen van hoe een menselijk brein werkt en hoe consumenten bepaalde beslissingen nemen, kan helpen bij het verder ontwikkelen van een marketingstrategie.