skip to Main Content
Do' and don't Do's in personal branding

De do’s and don’ts van personal branding op social media

De regels voor personal branding op sociale media

het creëren van een unieke en overtuigende identiteit voor jezelf door middel van het communiceren van je ervaringen, waarden en overtuigingen aan je publiek. ook wel persoonlijk merk of persoonlijke branding genoemd Het is van cruciaal belang dat consistentie en authenticiteit je onderscheidt. Hierdoor vestig je jezelf als een expert in uw vakgebied. Wat is nog belangrijker wanneer je een persoonlijk merk hebt?

Het is essentieel om uw merk op social media te promoten als u een eigen merk heeft. Verschillende bedrijven gebruiken nu Facebook, Instagram, X en andere sociale netwerken als belangrijke communicatiemiddelen. Veel merken profiteren van het hebben van deze kanalen om een paar stappen voor te lopen op de concurrentie. Een geschikte strategie is nodig om een positieve reputatie op social media op te bouwen en te behouden. Om deze reden geven we een samenvatting van de belangrijkste richtlijnen voor het gebruik van sociale media:

De do’s:

Je werk is niet af als je een stukje content hebt gepost, hoe goed het ook is. Het plannen van je social media contentkalender en veel aandacht besteden aan details is een gamechanger voor persoonlijke marketing op social media.

  • Maak het profiel van je persoonlijke merk compleet

Je persoonlijke merkprofiel moet volledig worden ingevuld op alle platforms die je wilt gebruiken. Om de geloofwaardigheid bij gebruikers te vergroten, voeg contactgegevens van uw bedrijf toe aan uw biografie. De relevantie en volledigheid van een profiel als deze wordt gesuggereerd door anderen worden ook gecontroleerd door social media-kanalen, net zoals Google doet bij het geven van zoekresultaten.

  • Consistentie is essentieel.

Zorg ervoor dat je op alle social media-accounts consistente posts post, zonder exact dezelfde inhoud te posten. Dit maakt een indruk op je publiek die samenhangend en professionele is. Probeer niet dezelfde afbeeldingen en teksten op alle kanalen te gebruiken, ook al zijn de inhoud op elkaar afgestemd en over hetzelfde onderwerp. Zo is er een verschillend publiek voor elk kanaal, dus je wilt je content aanpassen aan je specifieke doelgroep.

  • Consistentie is de sleutel

Zorg ervoor dat je op alle social media-accounts consistente posts post, zonder exact dezelfde inhoud te posten. Dit maakt een indruk op je publiek die samenhangend en professionele is. Probeer niet dezelfde afbeeldingen en teksten op alle kanalen te gebruiken, ook al zijn de inhoud op elkaar afgestemd en over hetzelfde onderwerp. Zo is er een verschillend publiek voor elk kanaal, dus je wilt je content aanpassen aan je specifieke doelgroep.

  • Inhoud plannen

Organiseren en plannen zijn noodzakelijk voor een effectieve online aanwezigheid. Een contentkalender kan hier een groot voordeel zijn. Zorg voor een selectie van onderwerpen die relevant zijn voor uw persoonlijke merk en bepaal hoe u deze onderwerpen kunt behandelen. Zoals eerder vermeld, moet hierbij rekening worden gehouden met de interesses van de doelgroep en het kanaal waarop de publicatie wordt gepubliceerd.

  • Houd je persoonlijke merk relevant

Het is nuttig om trending topics in de gaten te houden om relevant te blijven. Een tool die hierbij kan helpen, is Google Trends. Naast het blijven op de hoogte van trends is het werken aan actuele onderwerpen ook een goede manier om je content te optimaliseren voor zoekmachineoptimalisatie.

  • Besteed aandacht aan het ontwerp van de post

De aandachtspanne van gebruikers in de online wereld wordt steeds kleiner, en afbeeldingen en video-inhoud zijn meestal de dingen die de aandacht trekken. Bij het posten van deze inhoud zijn levendige kleuren en korte, directe en intrigerende teksten essentieel. Houd er rekening mee dat de inhoud moet worden aangepast aan het social media-kanaal waarop u wilt posten.

  • Klantinteractie bieden

Bij interactie met potentiële klanten via social media, maken hartelijkheid en vriendelijkheid het verschil. Emoji’s en gifs kunnen als hulpmiddel dienen zodat de communicatie dichter in de buurt komt van wat gebruikers gewend zijn in het social media kanaal. Je moet wel weten hoe je ze het beste moet toepassen zodat het niet kunstmatig overkomt en je autoriteit in gevaar brengt.

De don’ts:

Wat nu? Je hebt gepland, geïnvesteerd, gezorgd voor interactie met klanten en gecreëerd content. Hier bespreken we de dingen die je niet moet doen als je je social media-accounts gebruikt om je persoonlijke merk te promoten.

  • Vermijd spam

Hoewel we weten dat je enthousiast bent om je inhoud met ons te delen, is het niet de bedoeling om je huidige en potentiële volgers te spammen met inhoud. Vooral wanneer u advertenties maakt, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de inhoud gericht is op de doelgroep die u nodig heeft. Het gebruik van content die niet gericht is op de juiste doelgroep vormt een verspilde advertentie. Dit betekent dat je niet te vaak post. Als er te veel content op hun tijdlijn staat, kunnen volgers snel geïrriteerd raken.

 

  • Slechte spelling en grammatica

Onjuiste spelling en grammatica maken het voor gebruikers moeilijk om uw content te begrijpen. Overigens lijkt dit ook niet professioneel. Het is dus van cruciaal belang om goed op de spelling en grammatica te letten. Heb je hier problemen mee? Werk samen met een tekstredacteur als freelance of gebruik applicaties zoals Grammarly.

 

  • Niet antwoorden

Vermijden van klantfrustratie op social media. Klanten verwachten een antwoord op hun vraag zodra ze een @ aanmaken. Wanneer een van je volgers de tijd heeft genomen om een reactie achter te laten op een post, neem dan ook de tijd om een reactie achter te laten op deze post. Als je niet veel tijd hebt, kun je de reacties ook liken en een emoji gebruiken om te reageren. Uitgebreide antwoorden aanmoedigen tot verdere discussie en hebben mogelijk meer kans op succes omdat er meer betrokkenheid is.

  • Agressieve inhoud plaatsen

Het is essentieel om uw klantenbestand volledig te kennen; dit stelt u in staat om gemakkelijker te identificeren wat uw netwerk kan aanspreken en wat niet. Vermijd dus berichten die agressief of beledigend kunnen klinken voor sommige van je lezers. Ga voorzichtig om met uw mening over uw persoonlijke reputatie. Dit kan afhankelijk van de omstandigheden positieve of negatieve gevolgen hebben.

  • Niet begrijpen waar de grens moet worden getrokken

Het is noodzakelijk om een lijn te trekken tussen waar je zakelijke en persoonlijke leven beginnen en eindigt. Je profiel moet het publiek duidelijk maken dat het een zakelijk account betreft. Het zou nuttig zijn om de suggesties van elk netwerk te volgen om een bedrijfspagina op te zetten die specifiek is voor het bedrijf en niet bestaat uit persoonlijke profielen. Sociale kanalen onderscheiden deze elementen om professionaliteit te bevorderen en de resultaten beter af te stemmen.

Houd rekening met deze aanbevelingen en verbeter je gebruik van sociale media. Er zijn immers verschillende stappen nodig om een perfect uiterlijk te behouden. Het is een langzaam proces, maar geduld is essentieel voor het behalen van dit succes.

 

Back To Top